En blogg om allt som faller mig in

Mysterious Skin

Publicerad 2011-06-17 19:15:17 i Film,

Efter att ha genomsökt tumblr på bilder och dylikt från Frukost på Tiffanys så insåg jag att det finns en uppsjö av filmer jag vill dela med mig av. Ett flertal av dem är kända, och även de som inte är det behöver kanske inte pr från en liten blogg. Men jag gillar att dela med mig så det tänker jag göra nu, innan jag åker iväg för att se nya Pirates of the Caribbean-filmen. Jag är svag för pirater och det är enbart tack vare den filmserien, kan jag säga.

Hur som helst så var väl Frukost på Tiffanys en lättsam film för myskvällar, så för att bryta av gulligheten tänkte jag tipsa om Mysterious Skin. Den är oerhört tung, hemsk, jobbig och man vill bara krypa in under ett täcke och gråta ögonen ur sig, och just därför är det en film som är sevärd. Den behandlar ämnen som pedofili, prostitution, homosexualitet, droger, våldtäkt och sex på ett väldigt mörkt och uppriktigt sätt. Man får inte se allt men tillräckligt mycket för att få den där obehagliga klumpen i magen. Och visst får jag kanske filmen att låta som något man vill undvika, men jag tycker att obehagliga ämnen och känslor leder till att man får tänka igenom och bearbeta saker.



Filmen handlar om två pojkar, Brian och Neil, som vid 8 års ålder utnyttjas av sin basebolltränare.
Man får följa hur de två på olika sätt hanterar traumat;




Brian trycker undan alla minnen och tror istället att han blivit bortförd av aliens



medans Neil säljer sex och tar droger


Fruktansvärt rörande och bra i all sin hemskhet. Så om ni kan hantera hemska filmer så se den!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefine Bentzen

Jag heter Josefine. Mina intressen består av att köpa för mycket te, missbruka tv-serier, glömma läxor, vara på gränsen till hypokondrisk samt försöka få folk att skratta.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela